Daltononderwijs
We beschrijven ons daltononderwijs aan de hand van de vijf kernwaarden:
- Samenwerking
- Vrijheid en verantwoordelijkheid
- Effectiviteit
- Zelfstandigheid
- Reflectie
Samenwerking
De Eskampen is een leergemeenschap waar leerlingen samenwerken met medeleerlingen (in eigen of andere groepen), leerkrachten en ouders. Samenwerking staat centraal. Dit is verweven in alle aspecten van ons onderwijs.We werken met een professioneel team waarin eigen verantwoordelijkheid en eigenaarschap van grote waarde zijn. Leerkrachten werken samen met elkaar, ouders, schoolleiding, bovenschoolse leerteams en bestuur. Leren van en met elkaar vinden we belangrijk.
Samenwerken bevordert de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Kinderen leren reflecteren op het eigen leerproces en ervaren een meeropbrengst uit samenwerken. Onze school is een oefenplek voor democratisering en socialisering.
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. Op onze school betekent dit dat iedereen het eigen werk organiseert, rekening houdend met gestelde eisen aan leerstof, tijdslimiet, werkafspraken en schoolregels.
Leerlingen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren. Binnen de grenzen van vrijheid, is het de taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om verantwoordelijkheid voor zichzelf, anderen en de omgeving te ontwikkelen.
Vrijheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden.
Effectiviteit
Binnen ons daltondonderwijs werken wij effectief en doelmatig. Zo werken wij o.a. met korte, klassikale instructies waarbij kinderen voor een deel zelf kunnen bepalen of ze deze volgen of niet. Ook bij de verwerking van de bijbehorende taken wordt gedifferentieerd. Tevens maken we de taakkaart zoveel mogelijk op maat om de effectieve leertijd te vergroten.
Aandacht voor het aanleren van het maken van een goede planning en reflecteren op onder andere het eigen werk, de werkplek en samenwerken vergroot de effectiviteit ook. Door de opzet van onze vergaderstructuur (“Essen” en kwaliteitscyclus) probeert het team zo doelmatig mogelijk te overleggen.
Zelfstandigheid
Op de Eskampen streven we ernaar dat zowel leerlingen, leerkrachten als de schoolleiding actief leren en werken. Ze zijn in staat doelgericht te werken aan een taak of opdracht en kunnen inschatten wanneer ze hulp nodig hebben. Dit stimuleert het probleemoplossend denken.
Belangrijk vinden we dat kinderen en teamleden kunnen beoordelen welke beslissingen ze moeten nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. Deze keuzevrijheid leert ons om zelfstandig beslissingen te nemen die in het leerproces effectief en verantwoord zijn.
Reflectie
Nadenken over en bespreken van eigen werk en gedrag vinden we erg belangrijk. We gebruiken verschillende werkvormen om op ons eigen leerproces te reflecteren en bepalen op basis daarvan vervolgstappen. We kijken hierbij zowel naar leer- als procesdoelen. Reflectie helpt zowel kinderen als leerkrachten de vaardigheden in zelfstandig werk en samenwerken vergroten. Ook op schoolniveau vindt reflectie over de kwaliteit van het daltononderwijs voortdurend plaats.