Leerlingbegeleiding
Op de Eskampen kijken we naar de mogelijkheden van ieder kind. We proberen te ontdekken op welke manier een kind het beste leert en sluiten hierop aan in ons aanbod. Ook volgen we de resultaten van elke leerling. Dit doen we aan de hand van het dagelijks contact, observaties en toetsresultaten. Wanneer blijkt dat een leerling zich anders ontwikkelt dan we op basis van zijn ontwikkelingslijn verwachten, dan is dat reden tot zorg. We gaan dan op zoek naar een manier om de leerling te ondersteunen.
In ons team is een Intern Begeleider werkzaam. Zij coördineert de zorg voor de leerlingen van alle groepen. Zij kijkt met de leerkrachten mee in de groep en bespreekt samen met hen welke zorg geboden moet worden. Ook onderhoudt de IB-er de contacten met externe instanties.
Soms merken we dat er kinderen zijn die meer, of andere, ondersteuning of begeleiding nodig hebben. Vanuit de gedachte van passend onderwijs stemmen wij ons aanbod af op de verschillen tussen kinderen en individuele behoeften. We kijken daarbij vooral naar wat een kind wel kan in plaats van wat niet goed gaat.
Kinderen die de leerstof gemakkelijk oppakken krijgen extra uitdagende, verdiepings- en vebredingsopdrachten. We werken met het materiaal van ‘Levelwerk’. Dit biedt werkboeken en denkspelletjes waar de kinderen flink hun tanden in moeten zetten. Zo leren ook deze kinderen dat iets nieuws niet altijd in één keer lukt. Een keer in de week krijgen de kinderen extra instructie en begeleiding van een leerkracht buiten de groep.
Wanneer het extra aanbod nog niet voldoende is, kunnen kinderen geplaatst worden in een plusklas. De Plusklas biedt de mogelijkheid tot sociale interacties tussen kinderen van vergelijkbaar niveau. Het biedt uitdaging voor het cognitieve vermogen en creatieve denken. De groep is bezig met het leren 'leren'. Het samen, dus coöperatieve denken en leren, spelen een belangrijke rol in de plusgroep. In de plusklas krijgen de kinderen op woensdag een apart leerstofaanbod onder leiding van een gespecialiseerde leerkracht.
De wet Passend Onderwijs verplicht elk bestuur één keer per vier jaar een ondersteuningsprofiel vast te stellen, waarin de school aangeeft welke ondersteuning het kan bieden aan kinderen die dat nodig hebben. Het profiel heeft, vanuit de wet, alleen betrekking op het onderwijsaanbod in ons kindcentrum. In het ondersteuningsprofiel staat deze basisondersteuning beschreven, evenals de grenzen in ons aanbod. Het document is te vinden onder downloads.