Onderwijsaanbod

De Eskampen neemt haar taak heel serieus. De school voldoet aan de eisen van de overheid en zorgt voor een onderwijsaanbod dat past bij die eisen. We kijken hierbij wat de groep nodig heeft en wat de individuele kinderen nodig hebben, om voor iedereen het hoogst haalbare te stimuleren.

Ons aanbod verandert zo nu en dan, omdat de samenleving verandert en er vanuit onderzoek steeds meer bekend wordt over wat leerlingen in deze tijd nodig hebben om op een positieve manier te ontwikkelen. De school neemt ook de verantwoordelijkheid voor haar eigen doelen, waar iedere dag aan wordt gewerkt en die ieder jaar worden geevalueerd en indien nodig worden bijgesteld. In het schoolplan staat nauwkeurig beschreven hoe wij voldoen aan de door de overheid gestelde ‘kerndoelen voor het onderwijs’. Dit schoolplan is in te zien op school.

De vak-, vormings- en ontwikkelingsgebieden waaraan wij werken zijn:

  • Taal-/leesontwikkeling Nederlands
  • Rekenen/wiskunde
  • Wereldoriëntatie (natuur-, aardrijkskunde-, geschiedenis-, techniek- en verkeersonderwijs)
  • Kunstzinnige vorming/creativiteitsontwikkeling (vormgeven aan gevoelens, probleemoplossend denken, verkenning van nieuwe dingen)
  • Bewegingsonderwijs: grove - en fijne motoriek (lichamelijke vaardigheid)
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling (omgaan met gevoelens, verantwoordelijkheid, wederzijds respect, samenwerking, zelfstandigheid)
  • Engels.

In de schoolgids is te lezen hoe we uitvoering geven aan dit aanbod. 

Ons onderwijs kenmerkt zich door een degelijke, vaak klassikale, instructie, gekoppeld aan een zelfstandige en/of een gezamenlijke verwerking van de stof. De principes van dalton zijn hierbij van wezenlijk belang.

De verantwoordelijkheid voor het onderwijsaanbod ligt bij de school. De school informeert de ouders over en betrekt de ouders bij (veranderingen in) het aanbod via enquêtes of vragenlijsten en incidenteel via bijvoorbeeld een ouderavond. De medezeggenschapsraad is het formele orgaan waarin ouders meepraten over (belangrijke wijzigingen m.b.t.) het aanbod. Het Schoolplan is de officiële plek waar de school haar aanbod beschreven heeft. De missie en visie van de school zijn daarbij op te vatten als het kompas.

Het leren op school staat voor een deel los van het leren ‘thuis’. De ouders mogen van de school verwachten dat zij een goed onderwijsaanbod heeft. De school mag van de ouders verwachten dat zij hun verantwoordelijkheid nemen voor het leren thuis.

Ouders en school zijn educatieve partners, gezamenlijk verantwoordelijk voor het leren van de kinderen, elk met een eigen verantwoordelijkheid, maar ook met veel overlappingen en aanvullingen op elkaar.